Ha ide kattintottál, bizonyára érdekel, miért hagyom abba.
A rövid válaszom:
– túl sok digitális teher
– túl sok adminisztratív teher
– túl sok bürokratikus teher
– túl sok költség
Ha részletekbe menően érdekel, itt leírom a személyes tapasztalatomat. Szeretném hangsúlyozni, hogy ez nem politikai jellegű weboldal, nem politikai jellegű írás. Ami kritikákat megfogalmazok, azok társadalom kritikák, politikától függetlenül.
– Ugrójunk vissza az időben 2011-be, Óbudai Kulturális Központ, San Marco utca 81., Terrarisztika Budapest Börze
Az adóhatóság ellenőrzést tart, több kiállítót megbüntet… A börze szervezők nagyon segítőkészen, felvették a kapcsolatot az adóhatósággal és hivatalos állásfoglalást kértek, hogy aki börzéken árul magánember, az milyen adózási formában teheti. Az adóhatóság válasza: “melléktevékenységben, adószámos magánszemélyként”. (Nem engem büntettek meg, én nem voltam kiállító ezen a börzén.)
– Adószámos magánszemély lettem.
Elmentem a könyvelőmhöz. Mondta, semmi gond, kitöltjük a nyomtatványt, és meg is lesz. Elkezdtük kitölteni, kb a felénél jártunk és eljutottunk egy ponthoz, ahova nem lehetett engem besorolni (nem volt saját földem, nem voltam őstermelő, stb.) Mondta, nem gond, az apeh segít. Fel is hívta az apehet, a tanácsadói vonalon, ahol az apeh saját tanácsadója segít eligazodni ilyen esetekben. A telefonos segítséggel újra elkezdtük kitölteni a nyomtatványt, ismét eljutottunk a kritikus ponthoz. A válasz a következő volt, ezt így nem lehet besorolni, a helyi önkormányzattól kell kérni az adószámot, ők majd megvizsgálják és rajtuk keresztül kapom meg az adószámot. Rögtön indultam is az önkormányzat adóosztályára, kezemben a félig kitöltött papírral. Ott mondták, hogy ez nem hozzájuk tartozik, menjek a kormányablakhoz. Azon nyomban el is mentem a kormányablakhoz. Ott mondták, hogy ez nem hozzájuk tartozik, menjek az önkormányzathoz. Mondtam, onnan jövök. Megtennék, hogy egymást felhívják telefonon? Az gyakorlatiasabb lenne, mint hogy én megyek a kerület egyik sarkából a másikba, oda-vissza. Telefonon egyeztettek és arra a következtetésre jutottak, hogy menjek inkább az apeh-ba. Azon nyomban el is mentem az apeh-ba. Az ügyintéző átnézte a lapomat és elkezdtük módosítgatni, hogy bevihető legyen a számítógépbe. Tíz perc elteltével annyi áthúzogatás, átírogatás keletkezett a lapon, hogy azt mondta, ez így nem fog menni. Kezdjük élőről, majd olyanokat ad meg eleve, amit elfogad a számítógép. Itt is eljutottunk a kritikus ponthoz, ahol már többször fennakadtunk. Egy képmező egy rublika ahova be lehet írni “1”, vagy “2”, vagy “3”. Egyik kategória sem volt jó nekem. Beírta hogy “99”. Persze még kellett egy pótlap, de a végére értünk. Mondta, írjam alá, és kész. (Itt jegyezném meg, hogy a könyvelő mondta, ha az apeh-ban járok és valami olyan kategóriába sorolnak, ami nekem nem jó, akkor nagyon rosszul járhatok: havi elszámolás, negyedéves adózás, céges bankszámlavezetés kötelezettség, valakit be kell jelentenem főállásban és csak egy év elteltével lehet megszüntetni….) Szóval a kezemben volt a papír, amit az apeh-es úgy módosított, hogy azt a számítógép elfogadja. Habár én elolvastam, de jórészt másból sem állt, mint különböző törvénycikkekre való paragrafus szám hivatkozásból. Aláírtam és egyből futottam is a könyvelőhöz (a város másik végére), hogy nézze meg, nem-e valami hülyeséget írtam alá? Szerencsére minden rendben volt. A “99”-es kód az egy üres kód, csak azért, hogy a számítógép elfogadja. Minden rendben volt, “adószámos magánszemély” lettem. Ez mind egyetlen nap alatt történt. Mindenhol, mindenki nagyon kedves volt, mindenhol el kellett mesélnem elölről az egész történetet, hogy megértsék, mit akarok, természetesen mindenki teljesen hülyének nézett, hogy békákat szeretnék árulni a börzén. Beszéltem más kiállítókkal, van akinek ez az egész könnyen ment, van aki más adózási formát választott.
– Környezetvédelmi hatóság
Lehet, hogy most más a nevük. Mivel a nyílméregbéka védett állat bejelentettem, hogy tenyészteni akarom, ehhez kértem “tenyésztői számot” és a “telephelyem” beírták. Könnyen, gördülékenyen ment, gyakorlatilag egy kérvény után lezajlott az ügyintézés.
– Állategészségügyi hatóság
Lehet, hogy most más a nevük. Felkerestem a hatósági állatorvost, felsorolnám mikre lett szükségem: telephely, állatszállító tanfolyam, állatszállítói vizsga, (vész intézkedési terv) TRACES regisztráció, TERCES telephely, állatszállító jármű. Most nem mennék bele a részletekbe, a legtöbb könnyen ment: kérvény , jegyzőkönyv, iktatás, levélváltás, és meg is lett.
Az “állatszállítói tanfolyam” és vizsga (természetesen fizetős) is lezajlott egy nap alatt, csak várnom kellett egy-két hónapot, mire megrendezésre került az ország valamely pontján, ahova leutaztam.
Itt jegyezném meg, hogy minden börzére állatorvosi igazolás kell, amihez minden alkalommal fel kell keresni egy állatorvot, aki ír ilyet (ez sincs ingyen).
Az állatszállítói tanfolyamot és vizsgát négy évente meg kell ismételni.
Az környezetvédelmi hatóság egyszer már ellenőrzött is, és hogy úgy mondjam az állategészségügyi hatóságnak is folyamatosan a látókörében vagyok. Börzén is volt már ellenőrzés. És az apeh is tiszteletét tette már börzén.
A történet itt véget is érne MOSTANÁIG. Az “állatszállítói” kivételével az összes dolog véglegesnek tekinthető, nem kell újabb hercehurcán végig menni. Az év végén a könyvelő segítségével az adózási rész is megoldható. Számomra ez elfogadható ügyvitel, ami ahhoz kell, hogy börzén a békegyűjteményem felesleges szaporulatát árulhassam. Ez volt MOSTANÁIG.
Itt húzok is egy piros vonalat.
———————————————————-
Amit, úgy gondolom “átléptünk”
– 2020-től elektronikus számlát kell adni cégeknek, 2021-től mindenkinek. Ennek sok olyan feltétele van, aminek én jelenleg “nem felelek meg”: ügyfélkapu, email cím regisztráció, számlaszám.
Nyugta kiadható a fent felsorolt követelmények nélkül, MÉG.
És, itt húznom kell egy dupla piros vonalat.
==================================
2021 áprilistól, ezt is “átlépjük”.
Nébih “FELIR” rendszer. Hogy ez mi? Elolvastam, egy újabb adminisztrációs teher, egy újabb digitális teher, ami folyamatos. Ami újabb pénzbe kerül, nem az első körben, hanem utána, folyamatosan.
Na, itt kanyarodjuk vissza a legelejére!
Békát szeretnék árulni börzén, a béka gyűjteményem felesleges szaporulatát, magánember vagyok, nem egy cég, nem egy vállalat, nem webáruház. Egyetlen egy ember, egymagában, hobbiállatokkal.
Az adminisztratív terhek: “egy söralátét, pár perc alatt kitölthető”. Már ettől is elkanyarodtunk, de számomra 2020-ig elfogadható mértékig.
EGY EMBER vagyok, ha ez még egyáltalán jelent valamit ebben a társadalomban.
– ÉN úgy döntöttem, hogy nincs bankszámlám. Nem vagyok semmilyen feketelistán, ez saját döntésem. Egy karikatúrával tudok rávilágítani döntésem okára.
– Én EMBER vagyok nem egy email cím. Az email címem szórakozásra tartom fenn, amit bármelyik pillanatban törölhetek, ha elmegy tőle a kedvem. EMBER vagyok, nem email cím.
– Én EMBER vagyok, nem egy digitális rabszolga. A számítógép nekem szórakozás, nem egy kötelezettség. Ha megunom, kikapcsolom hónapokra, vagy végleg, és ennyi. Inkább kertészkedek, vagy horgászok, vagy túrázom. Egészen egyszerűen másik szórakozásomra több időt fordítok.
Foglaljuk csak össze:
- nem lesz bankszámlám
- nem lesz hivatali email címem
- nem lesz internetes ügyfélkapum
- nem lesz szerződésem bankkal, nem lesz bankszámlám
- nem leszek az internethez láncolva
- nem lesz internetre kötött elektronikus pénztárgépem, amit aztán évente vizsgáztathatok, nem lesz szerződésem mobil internetre a pénztárgépemhez és nem lesz bankkártya leolvasóm sem
- nem fogok minden számla után a számítógépen, az interneten, az ügyfélkapumon keresztül jelenteni a “nagy testvérnek”. “Söralátét, évente egyszer néhány perc” emlékszünk!?
- nem veszek a nyakamba semmiféle digitális terhet
- nem veszek a nyakamba több adminisztratív terhet
- nem fogok fizetni ezekért a rám kényszerített
szolgáltatásokértterhekért
Laptopom sincs, okos telefonom sincs, és lehet, hogy a feltöltőkártyás nyomógombos mobiltelefonom is ki fogom dobni. És akkor telefonszámom sem lesz.
Nem arról van szó, hogy segítségre lenne szükségem. Egyedül is meg tudnám oldani ezeket, ha akarnám. Arról van szó, hogy már “Többe kerül a leves, mint a hús”.
Egy EMBER vagyok, aki a békagyűjteményének felesleges szaporulatát árul(ná) börzéken (évente néhány alkalom). Ha ez nem megy irreálisan sok költség és teher nélkül, akkor nem fogok árulni. Ilyen egyszerű.
Most jött el az ideje, hogy abbahagyjam az egészet.
Sokakban fölmerül, hogy akkor mi lesz a felesleges szaporulatommal?
Nem lesz számodra felesleges szaporulatom. A gyűjteményem saját magam gyönyörűségére tartom fenn, ameddig kedvem van hozzá.
Hiába írsz emailt, vagy keresel meg más úton, hogy neked kéne béka, nem fogok adni.
Nem én változtam, a “körülmények” változtak. A társadalom változott. Hogy ez jó-e, vagy rossz? A véleményem az, hogy nem jó az irány.
Vannak országok (egyes országokban tartományok), ahol még több és bonyolultabb a bürokrácia. Ezekben az országokban gyakorlatilag megszűnt az ilyen jellegű hobbiállattartás, tenyésztés. Van ahol már évek óta börzén sem lehet vásárolni hobbiállatot.
Vannak országok, ahol emberbarátibb a bürokrácia, ezekben az országokban virágzik a hobbiállat tartás, tenyésztés.
Vannak magyarok, akik elköltöztek Magyarországról, végleg.
2021.02.06.
Bujdosó Áron
Amit kérdeznél, amit szeretnél, arra a válaszom: NEM
Visszavonultam!
Kérem, tartsátok tiszteletben!